0487 827 977
Morkhovenseweg 102/101, 2200 Noorderwijk
0487 827 977

Hoe ondernemen tijdens de coronacrisis?


De lockdown zaait verwarring, paniek en angst

Het zat er aan te komen en wordt nu ook werkelijkheid: vanaf 18 maart 2020 gaat België in lockdown.

Winkels, scholen, HoReCa, bioskopen, … worden gesloten en het sociale leven valt volledig stil.
Iedereen wordt opgedragen in zijn of haar kot te blijven, om weerstand te bieden aan de verspreiding van het verschrikkelijke coronavirus.

Maar wat betekent dit voor bedrijven en zelfstandigen?
Want ook hier valt alles noodgedwongen stil, met verwarring, paniek en angst als gevolg.
Zeker voor die ondernemers die niet kunnen terug vallen op reserves – een oorlogskas zeg maar – kan dit een ramp betekenen.

Gelukkig biedt de overheid oplossingen, zoals bijvoorbeeld premies of tijdelijke werkloosheid voor personeel.
Niet dat dit de verloren omzet zal goed maken, maar het is in elk geval al iets.
En het zal ervoor zorgen dat je als ondernemer kan overleven.

De lockdown veroorzaakt dan wel gevoelens van angst en paniek, maar het zou onverstandig zijn om je hieraan te laten vangen.
Voor je het weet verval je in een negatieve mindset en loop je van aan de zijlijn te roepen dat het allemaal beter moet.
Dit brengt je hoe dan ook geen stap vooruit.

Je kan echter ook gewoon aanvaarden dat we (gans de wereld) door deze shit periode door moeten.
En dan kunnen we die tijd dat we verplicht thuis zitten en/of niet werken ook nuttig besteden.

Om er op die manier voor te zorgen dat als we hier uit komen – en dat zal hoe dan ook ooit gebeuren – sterker en succesvoller zullen zijn dan ooit tevoren.

Deal?

 

Help je klanten tijdens de coronacrisis

Net als jij zitten jouw klanten verplicht thuis.
Net als jij maken ze zich zorgen en zijn ze bang.

Wil je het winnend verschil maken met concurrenten en banden smeden voor het leven?
Bel je klanten op.
Als er 1 voordeel is aan die lockdown, dan is het wel dat je klanten beter en makkelijker dan ooit kan bereiken.

Vraag hen hoe het met hen gaat.
Wat de lockdown betekent voor hun business.
Hoe ze hieruit zullen geraken.
En vooral: vraag hoe jij hen hierbij kan helpen.

Nu is het niet het moment om te gaan verkopen, maar om elkaar te helpen.
Zeg dat ook tegen je klanten.
“Vergeet mijn producten en diensten even, is er iets dat ik echt voor je kan doen om je te helpen hier beter uit te komen?”

En dat kan gaan over alles.
Wat dan ook: zelfs als het even niet met jouw business te maken heeft.
Nu is het moment om elkaar bij te staan om deze rot periode door te komen.

Neem van mij aan dat – als je er nu bent voor je klanten en hen helpt om er hier sterker door te komen – je hen later alles mag vragen.
Help je klanten recht krabbelen en smeed onverwoestbare banden voor het leven.

Geen haar op hun hoofd dat er in de toekomst aan denkt om over te stappen naar jouw concurrentie.

 

Gebruik de lockdown om je marketing op punt te stellen

De lockdown is de ideale periode om je marketing plan op punt te stellen.
Maar wat kan je doen op vlak van marketing tijdens de lockdown?

Eerst en vooral door je website onder handen te nemen.
Is hij nog up-to-date?
Dienen er pagina’s te worden toegevoegd, of misschien kan je wel gaan bloggen over jouw vakgebied? (tip om te scoren in Google 🙂 )
Mogelijks is zelfs een volledig nieuwe website iets waar je nu tijd voor kan maken?

Denk ook nog eens goed na waar jouw doelgroep actief is.
Zijn de kanalen waarop je vandaag inzet hier nog op aangepast?
Ook deze kanalen vragen aandacht en updates.

Zet je in op advertenties? Ook hier kan je evalueren en zo nodig bijsturen.
Of eens iets nieuws proberen.
De lockdown biedt ook hier het ideale moment om de vrijgekomen tijd aan te besteden.

Denk ook aan offline marketing zoals bijvoorbeeld folders of business kaartjes.
Mogelijks zijn deze ook aan een opfrissing toe.
Waarom ook hier eens niet kijken hoe en wat kan worden verbeterd?

Maak echter niet de fout om je marketing activiteiten af te bouwen of terug te schroeven.
Branding en naamsbekendheid uitbouwen is namelijk ook een strategie.
Zorg ervoor dat je top of mind blijft bij je doelgroep en dat je niet vergeten bent wanneer de lockdown en de crisis over zijn.

Werk je met een partner die jouw marketing activiteiten verzorgt?
Bel hen eens op; ze hebben ongetwijfeld waardevolle ideeën en suggesties rond jouw marketing plan.

 

De lockdown biedt ook opportuniteiten

Voor vele ondernemers is de lockdown net een periode die mogelijkheden biedt.
Mogelijks kan je als ondernemer jouw aanbod aanpassen naar de actuele vraag van de markt.

Mondmaskers zijn op dit moment bijzonder moeilijk beschikbaar.
Een slimme ondernemer die normaal digitaal drukwerk verzorgt, gebruikt zijn machines nu om gepersonaliseerde mondmaskers te maken.
Hiermee haalde hij zelfs het nationale nieuws op tv en de kranten.

Ook beschermingsmiddelen zijn uiterst nodig.
Denk aan bedrijven die nu signalisatie en plexiglas zijn gaan aanbieden voor wanneer HoReCa, winkels en bedrijven weer zullen open gaan.
Er zijn brouwerijen die nu tijdelijk alcohol maken specifiek bedoeld voor handgels en ontsmettingsmiddelen.
Fantastisch toch?

Heb je zelf geen kennis of middelen om je assortiment (tijdelijk) aan te passen?
Ook dan zijn er nog steeds opportuniteiten.
Een webshop waar je jouw producten kan aanbieden bijvoorbeeld.

Nu iedereen thuis is, is online shoppen iets dat gigantisch zal toenemen.
Als je nu nog geen webshop hebt is het misschien laat, maar beter laat dan nooit.

Ook hier geldt: pas je marketing aan op je extra/nieuwe activiteiten en zorg ervoor dat men jou vindt.

 

Werk aan jezelf

Misschien nog de belangrijkste tip om de lockdown door te komen als ondernemer.
Werk aan jezelf en blijf goed voor jezelf zorgen.

Eerst en vooral door gezond te leven en rekening te houden met de actuele veiligheidsvoorschriften.
Gezond eten en lichaamsbeweging blijven belangrijk om fit en scherp te blijven.
Netflix kijken en bier drinken is verleidelijk, maar brengt je niet vooruit.

Aan jezelf werken betekent ook jezelf verrijken.
Door het lezen van die boeken die je al zo lang wilde lezen bijvoorbeeld, of het volgen van online training.
Zorg er in elk geval voor dat je slimmer uit die lockdown komt, dan dat je er bent ingegaan.

Op die manier start je met voorsprong op je concurrenten als deze rot periode voorbij zal zijn.

 
Succes!

Kan uw onderneming een Sales Boost gebruiken?

Contacteer ons voor meer info of een vrijblijvende afspraak.

Bart Daems
Sales Coach | Sales Evaluator | Sales Trainer

Bart Daems is Freelance Sales Coach en Marketing Expert. Gecertificeerd NLP Master Practitioner en Life Coach. Ervaren, ondernemend, én een tikje prettig gestoord. Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *